Těžko napodobitelný úspěch

03.09.2013

Na Internetu se vyskytuje spousta článků (jako tento, tento nebo tento) o tom, jak někdo začal konečně dělat co ho baví a vydělal na tom milióny. Přitom to je často podnikání v tak “originálních” oborech jako je prodej kosmetiky, pivovarnictví apod. Kromě příliš zjednodušené rady “dělejte, co vás baví” se obvykle také dočkáte ubezpečení, že začátky jsou vždycky těžké, ale je hlavně potřeba vytrvat.

Houby s octem.

Končí to hromadou nešťastných a chudých lidí, kteří nakonec vůbec nedělají to, co původně chtěli. Jak je to možné? Vždyť přece vsadili na to, co je baví, a vytrvali až do (hořkého) konce?

Znám lidi, kteří říkají, že přílišná inteligence bývá při podnikání překážkou, nebo kteří říkají, že mají hodně velmi chytrých a chudých známých. Dovolím si tvrdit, že třeba vyvinuté logické uvažování a abstraktní myšlení je pro podnikání zcela jistě plus. Není však bohužel jediným faktorem ovlivňujícím úspěch. Důležitá je také sociální inteligence, umění prezentace, rodinné a finanční zázemí a řada dalších faktorů. Proto třeba absolventi našich geeky-style oborů informatiky mají často přes naměřenou vysokou inteligenci jen malou šanci na podnikatelský úspěch, zatímco propadlíci, co svá studia propařili po hospodách, nakonec založí úspěšné firmy a ony absolventy zaměstnají. Jistě, to že lidská osobnost má vliv na úspěch v podnikání jsme tak nějak tušili. Ale jen ta osobnost ještě nezajistí úspěch, že?

Malá podnikatelská ruleta

Připusťme si to. V našich životech hraje velkou roli náhoda. Svůj osud samozřejmě dokážeme směrovat, dokážeme dělat opatření pro zvýšení šance úspěchu a minimalizaci rizik. Jenže nevím jak vy, ale já sám jsem si vědom, že pár věcí mi v životě klaplo jen díky větší či menší náhodě. Rozhodně jsem něměl vždycky všechno pevně v rukou. V podnikání jistě také můžete řadu věcí ovlivnit, ale řadu taky zas tolik ne. Takže i když děláme všechno dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, úspěch se dostaví jen s jistou pravděpodobností. Pokud jsme začátečníci, ta pravděpodobnost je navíc docela malá. Stejně se ale vždycky z té masy začínajícíh podnikatelů vyloupne někdo, kdo měl víc štěstí než ostatní.

Čistě matematicky: I kdyby pravděpodobnost úspěchu začínajícího podnikatele byla 1%, tak pravděpodobnost, že aspoň 1 z 300 takových podnikatelů uspěje, je 95%. Smutné je, že tento jeden šťastlivec se často cítí jako ten, který má jedinečný čich na byznys, protože nemusel dělat všechny ty nudné věci jako jiní a prostě se trefil ve správný čas na správném místě se správným produktem. A média příběhy typu “šel za svým snem a uspěl“, milují. Občas je to zabalené i do méně emotivního obalu “šestý smysl nám říkal, že taková služba na trhu chybí” – např. Capturio.

Tím neříkám, že se na svém úspěchu tito podnikatelé nezasloužili a nenadřeli. Říkám tím jen, že na každého takového možná někde připadá dalších 299, kteří makali stejně tvrdě, drželi se podobných postupů a neuspěli.

Každopádně i těm, kdo měli spíš trochu štěstí, držím palce, protože riskovali víc než kdokoli jiný, dělají dobrý byznys, živí lidi a odvádí daně. Doufám, že svoje intuiviní postupy zracionalizují, založí další úspěšné firmy a napíšou o tom zajímavé knihy a články, ze kterých se to pak budou moct naučit i ostatní.

Co si z této úvahy vzít? Jít za svým snem a vytrvat prostě nestačí. Pokud nechcete hrát tuhle ruletu a pokud si chcete plnit své sny, buďte zatraceně chytří, zvyšte svoje šance na úspěch jakoukoli možnou racionální cestou. Čistě matematicky: pokud pravděpodobnost svého úspěchu zvednete na 20% a dokážete provést aspoň 5 podnikatelských pokusů díky šetrnému zacházení s vlastními časovými a finančními prostředky, pak pravděpodobnost, že aspoň jeden pokus bude úspěšný, je 67%. A to už za zkoušku stojí.

Opakovatelnost úspěchu

V mých 31 letech můžu jen tiše závidět 20-tiletým borcům, kteří dokázali vybudovat byznys ve věku, kdy já jsem se ještě rozplýval nad algoritmickou složitostí, krásami formálních systémů a vnadami dívek podobného věku. Jejich příběhy jsou zajímavé a médii velmi vyhledávané. Všechna čest a teším se na jejich úspěchy během dalších 5 let.

V tuto chvíli mě ale více zajímají příběhy podnikatelů, kteří založili druhou, třetí, čtvrtou firmu nebo na trh aspoň přinesli více než 1 produkt (různé stupně a příchutě piva jsou v tomto kontextu pořád ten stejný produkt). Například fenomenální Elon Musk. V Česku mě ze známějších jmen napadají třeba Kellner, Jančura, Tomáš Čupr, i když jsem si jist, že by se našla řada jiných, ne tak známých. Dokáží tedy svůj úspěch zopakovat. Neboť právě tito podnikatelé mají v hlavě osvědčené postupy, které dokáží obhájit tvrdými argumenty a čísly.

K opakovatelnosti úspěchu pomáhá měřit každý jeden krok a zjistit tak, které kroky něco byznysu přinesly a které ne. Tím se učíte. A to i v případě neúspěchu. To už bylo v hrubých obrysech nastíněno v mých předchozích příspěvcích o lean metodice. V každém neúspěchu je nějaká esence úspěchu, která je opakovatelná. Naopak, i v úspěších jsou obsažené chyby, kterých by se příště stálo zato vyvarovat. Pokud už se neučíte od ostatních, nepromarněte šanci se učit aspoň sami od sebe.

Pár rad do začátku, které mi davají větší smysl

Aneb, co jsem navstřebal na Techpeaks a jinde během posledního roku a není to tedy úplně z mé hlavy (přesto bez citací zdrojů, neboť už si prostě nevzpomenu):

  • To na čem děláte:
    • by vás mělo aspoň trochu bavit,
    • měli byste k tomu mít schopnosti,
    • mělo by to být dostatečně zpeněžitelné. (tohle bývá nejkritičtější bod)
  • Peníze, které dáváte do začátku podnikání považujte za odepsané. Např. pokud si je půjčíte, musíte být schopní půjčku snadno splatit i po podnikatelském neúspěchu. Pokud vám je nabízí jako investici některý z přátel nebo z rodiny, ujistěte se, že investici považuje za rizikovou a počítá s tím, že se ty peníze s velkou pravděpodoností nevrátí.
  • Když máte tým spoluvlastníků, je to jako manželství. Nejdřív složité námluvy, pak velké závazky a spousta času stráveného společně. Nepodnikejte s lidma, kteří vám úplně nesednou. Bude se to jen zhoršovat.
  • Začněte od zakázek a zákazníků, ne od tvorby produktu. Dokud neznáte zákazníka a nevíte jaký jeho problém nebo potřebu řešíte, nemá cenu přicházet s řešením, natož trávit měsíce vývojem.
  • Bavte se o svém nápadu úplně se všema. Až na úplně okrajové případy se prostě neděje, že by vám nápad někdo ukradl. Naopak, máte šanci získat potřebné kontakty a zpětnou vazbu. Pokud máte někdo protipříklad, napište do komentářů.
  • Pokud jste se vydali na dráhu podnikatele, budete to možná dělat celý život. Proto to chápejte jako proces neustálého učení a sebezdokonalování, abyste to dělali čím dál lépe. K tomu právě pomáhá již zmiňované měření jednotlivých kroků.
  • Stanovte si časový plán, ve kterém bude jasné, kdy chcete dosáhnout jakých výsledků. Pokud se vám výrazně nedaří ho dodržet, zavčas byznys opusťte. “Zavčas” znamená nejpozději do 2 měsíců od MVP. Ach jo, proč znám tolik lidí, co v tom trčí až po uši třeba třetí rok?
  • Nezáviďte nikomu, že přilákal do firmy investora. Investor je prostředek pro urychlení rozvoje firmy, nikoli cíl vašeho podnikání. Cílem je profitabilní byznys.
  • Mějte vizi a cíle, ale užívejte si cestu. Na úspěchy si človek rychle zvykne, mládí má ale každý jen jedno.

follow_dream_mini

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*